Lyčių stereotipai socialinėse medijose: kokį turinį vartoja jaunuoliai (-ės?)

Lyčių stereotipai socialinėse medijose: kokį turinį vartoja jaunuoliai (-ės?)

Lietuvos žmogaus teisių centro ekspertė Kristina Rūkaitė atliko tyrimą Lyčių stereotipai socialinėse medijose: kokį turinį vartoja jaunuoliai (-ės?) .

Lietuvoje vis dar paplitę įvairūs lyčių stereotipai. Visuomenės nuomonės apklausos duomenimis, reikšminga dalis visuomenės narių vis dar pritaria teiginiams, kad šiuolaikiniai vyrai turėtų būti vyriškesni, kad berniukai neturėtų žaisti su lėlėmis, kad vyrai turėtų uždirbti daugiau už savo partnerę ar žmoną, ar kad žmonos pareiga yra pasirūpinti vyro buitimi. Nors jaunąją kartą įprasta laikyti progresyvia lyčių lygybės srityje, visuomenės nuostatų apklausos parodo, kad stereotipai tam tikrais pjūviais tarp jaunesnio amžiaus grupių yra paplitę net
labiau negu tarp vidutinio ar vyresnio amžiaus žmonių.

Socialinės medijos yra tapusios integralia mūsų visuomenės, o ypač jaunų žmonių, kasdienio gyvenimo dalimi. Visuomenės nuomonės tyrimo duomenimis, 37 proc. 16–25 metų amžiaus grupės apklaustųjų teigė, kad socialiniuose tinkluose praleidžia nuo 3 iki 4 val., o 35 proc. minėjo, kad praleidžia 5 val. ir daugiau. Žiniasklaidoje, reklamose, socialinėse medijose ir kitais formatais reprezentuojami lyčių vaidmenys itin veikia formuojant visuomenės, o ypač jaunų žmonių, supratimą apie normalų ir siektiną moteriškumą ir vyriškumą, taip pat apie pačius save ir savo kūną.

Socialinių medijų turinys – gausus mus supančios aplinkos atspindžių, šaržų ar kitokių pateikimo formatų, galintis daug pasakyti apie tai, kaip visuomenėje suprantami lyčių vaidmenys, kaip vertinamos lytys ir lyčių skirtumai, kokia perspektyva į santykius tarp lyčių vyrauja ir dar daugiau. Kadangi tai jaunuolių ypač aktyviai „gyvenama“ erdvė, supratimas, kuo gyvena ir kokius lyčių vaidmenis mato ar kuria jauni žmonės socialinėse medijose, gali padėti tikslingiau reaguoti į visuomenėje glūdinčias lyčių nelygybės problemas tiek instituciniu, tiek visuomeniniu ir asmeniniu lygmenimis. Todėl šios analizės tikslas – identifikuoti, kokie lyčių vaidmenys ir galimi stereotipai vyrauja jaunuolių vartojamame lietuvių autorių socialinių medijų turinyje, išnagrinėti turinyje aptinkamus reiškinius ir tendencijas iš lyčių perspektyvos.

Tyrimas atliktas įgyvendinant projektus tuo pačiu pavadinimu Youth for Equality: Building Resilience Against Gender Stereotypes among Youth in Lithuania. Projektai bendrai finansuojami Europos Sąjungos Piliečių, lygybės, teisių ir vertybių programos (angl. Citizens, Equality, Rights and Values programme) ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos lėšomis.